Tuesday 10 February 2009

Ceramah umum di Ketapang


Dari kiri: Sdr. Balasubramaniam, Dato' Tuan Ibrahim, Ustaz Abu Kassim dan Sdr. Zaidi

Sebentar tadi (Isnin), telah berlangsungnya ceramah umum tentang isu-isu semasa yang berlaku di negara kita khususnya di Perak. Ceramah tersebut yang diadakan di Ketapang, Pekan telah disampaikan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, Pengerusi Kelab Penyokong PAS Pahang merangkap Naib Pengerusi Kelab Penyokong PAS Pusat, sdr. Balasubramaniam dan Setiausaha PKR Pahang, sdr. Zaidi.

Antara ucapan yang disampaikan ialah tentang keadaan sebenar yang berlaku di Perak bukanlah seperti yang digembar-gemburkan oleh media arus perdana seperti yang kita lihat di dalam televisyen dan surat khabar pro-BN. Mereka mendakwa yang Dato' Seri Ir NIzar Jamaluddin telah men'derhaka' kepada sultan. Sebenarnya apa yang berlaku adalah Dato' Seri Nizar telah menggunakan bahasa istana iaitu "Patik memohon derhaka, tuanku" yang membawa maksud "saya memohon maaf, tuanku" kerana beliau tidak dapat memenuhi permintaan Sultan Perak yang meminta beliau supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Perak. Ini kerana dalam perlembagaan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak telah menyatakan bahawa ada tiga cara yang boleh menyebabkan Menteri Besar melepaskan jawatan iaitu dengan cara Menteri Besar meletakkan jawatan secara sukarela, membawa usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar dalam Dewan Undangan Negeri atau berlakunya pembubaran DUN.

Majlis ceramah tersebut dipengerusikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pekan, Ustaz Mohd Fadhil Noor Abdul Karim dan ucapan alu-aluan telah disampaikan oleh YDP PAS Kawasan Pekan, Ustaz Abu Kassim Manaf.





Ketua DPP Pekan, Ustaz Fadhil Noor


No comments: