Sunday 11 July 2010

30 PESERTA HADIRI KURSUS WARTAWAN

Pekan : 30 orang ahli PAS dari seluruh Pekan telah menghadiri Kursus Kewartawanan anjuran PAS Kawasan Pekan yang diadakan di Inderapura Beach Resort pagi ini.

Kursus yang bertujuan untuk mendedahkan kepada peserta teknik-teknik penulisan berita,telah dirasmikan oleh Yang DiPertua PAS Kawasan Pekan,Ustaz Abu Kassim Manaf.

Didalam ucapan perasmiannya, Ust Abu Kassim mengharapkan semuga dengan adanya kursus sebegini akan mampu menampung kelompongan berita dan saluran maklumat kepada masyarakat.

"Saya mengharapkan semuga kursus sebegini bakal melahirkan wartawan dari kalangan ahli-ahli PAS yang mampu menampung kelompongan maklumat untuk disampaikan kepada masyarakat supaya rakyat mendapat berita yang jelas" katanya.

Kertaskerja yang dibentangkan oleh Cik Fairuz bte Muhammad dari akbar Harian Sinar telah memberikan peserta kefahaman teknik dan kaedah penulisan berita.

Peserta juga didedahkan dengan dengan etika kewartawanan supaya berita yang ditulis benar-benar mampu memberikan impak yang baik dan tidak mendedahkan diri kepada tindakan dari pihak lain.

Walaupun kursus ini hanya dijalankan selama separuh hari sahaja,namun ilmu-ilmu penulisan yang dikongsikan oleh Cik Fairuz cukup berguna dan memberikan peluang kepada peserta untuk mengilap bakat yang sedia ada didalam bidang penulisan untuk sumbangan didalam Buletin yang bakal diterbitkan oleh Lujnah Penerangan PAS Pekan tidak berapa lama lagi.

Gambar-gambar sekitar Kursus Kewartawanan


No comments: