Friday 12 December 2008

Bacalah media sumber parti - Ketua Dewan Ulama PAS Pahang

Ketua Dewan Ulama PAS Pahang, Ustaz Abu Kasim Manaf mahu ahli-ahli PAS mempertingkatkan tahap intelektual dengan mempertingkatkan pembacaan dari sumber media alternatif.

Katanya, beliau tidak berpuas hati dengan tahap pembacaan ahli kerana hanya antara 20 -30 peratus sahaja ahli parti membeli media keluaran parti.

Ini, katanya tidak mencukupi kerana kita memerlukan ahli-ahli yang mempunyai pengetahuan yang mendalam dan memahami isu semasa.

“Ahli PAS adalah penyampai maklumat parti dan menyebarkanya kepada rakyat, bagaimana mereka memahami isu jika mereka tidak membacanya daripada sumber parti,” katanya ketika berucap pada Majlis sambutan Aidil Adha di Darul Amin, Sungai gau dekat sini.

Menurut Ustaz Abu Kasim maklumat yang tepat perlu disampai kepada rakyat dengan cepat dan tepat.

Justeru, beliau berkata ahli perlu menggunakan apa sahaja medium yang ada seperti blog peribadi, ceramah , kuliah, penulisan dan sebagainya bagi menghubungkan parti dan rakyat.

Beliau bimbang, trend menolak sumber parti akan memberi kesan nagetif kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk jangka masa panjang.

“Yang penting rakyat mendapat maklumat dari sumber yang sah dan tepat bukan dari media lawan yang akan menyelewengkan fakta dan diolah mengikut kepentingan mereka,” ujarnya.

Abu Kasim yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Pekan berkata, manusia hari ini gemar mempertikaikan hukum Allah sedangkan apa sahaja perintah Allah pastinya membawa kebaikan kepada manusia.

“Perintah dan hukum Allah pastinya baik, yang buruk ialah hukum selain daripada hukum Allah, keyakinan (hukum Allah pastinya yang terbaik) ini mesti sedisemat kukuh didalam diri kita begitulah sebaliknya yang buruk adalah hukum lain daripada hukum dan peraturan Allah,” tegasnya.

Basiron Abdul Wahab

No comments: