Wednesday 31 December 2008

Mantan Pesuruhjaya Pas Negeri Pahang, Ustaz Jamahir Ideris telah kembali kerahmatullah.

Pesuruhjaya PAS Pahang ke 5, Ustaz Jamahir Idris kini telah kembali kerahmatullah pada jam 12.35 pm (30 Dis), setelah sekian lama terlantar di Hospital Besar Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan akibat komplikasi jangkitan kuman di paru-paru.

Beliau yang menetap di Taman Guru, Batu 5 Kuantan sudah beberapa hari dimasukkan ke wad di tingkat 8 hospital tersebut.

Jenazah beliau akan dikebumikan jam 10.oo am ditanah perkuburan bt. 8 Gambang.

Ustaz Jamahir, 84, merupakan salah seorang aktivis awal PAS Pahang yang mendapat pendidikan di Institiut Pengajian Islam, Bandung. Sejarah beliau dalam perjuangan Islam di negara ini bermula apabila berhijrah ke Malaya bersama bapanya pada tahun 1958.

Ustaz Jamahir dilahirkan di Indonesia pada 1924, melibatkan diri dalam PAS sewaktu dalam perjalanan singgah untuk belajar di India. Walau bagaimanapun, hajat belajar tidak tercapai dan terus bergiat cergas dalam perjuangan Islam di Malaya.

Semasa di Indonesia, beliau aktif dalam pertubuhan Masyumi iaitu sebuah gerakan Islam Indonesia yang popular. Pernah menjadi setiausaha Penaja Hizbul Muslimin Cawangan Padang Rengas sebelum para pemimpin utama gerakan tersebut ditangkap penjajah Inggeris.

Ustaz Jamahir dilantik secara rasmi sebagai Pesuruhjaya PAS Pahang pada 20 Jun 1971 selepas Kongres PAS ke 17 di Kuala Lumpur. Sebagai Pesuruhjaya PAS Pahang dan tokoh ilmuan, gerakan tarbiyah dan pendidikan menjadi agenda beliau yang utama.

Bersama rakan yang lain Ustaz Jamahir menaja dan menubuhkan sebuah Sekolah Agama Rakyat di Tanjung Api, Kuantan. Kini sekolah tersebut telah diambil sepenuhnya oleh kerajaan negeri dan dikenali sebagai Sekolah Menengah Agama Al-Ihsan.

Ustaz Jamahir Ideris memegang jawatan Pesuruhjaya selama lapan tahun berakhir pada tahun 1977.

Beliau antara tokoh yang mendapat sanjungan atas kegigihan dan dianugerahkan sebagai Tokoh PAS Pahang dalam Perayaan Sambutan 40 Tahun PAS di Sungai Gau, Temerloh pada tahun 1992. Jawatan itu kemudiannya diamanahkan pula kepada Allahyarham Hj. Mohd Rusdi Ariff (1977).

Dupahang

No comments: