Monday 12 January 2009

Perang siber PAS


Pendekatan berkempen menerusi dunia digital atau perang siber ini dilihat semakin menyemarakkan lagi kempen pilihanraya kecil Kuala Terengganu ini,

Berkempen menerusi alam siber khususnya laman web, blog politik, khidmat pesanan ringkas (SMS), emel dan persidangan video menjadi kaedah baru yang menghangatkan suasana berkempen sama ada membabitkan parti atau calon yang bertanding bagi tempoh 5 hari sehingga Sabtu nanti.

Pas yang sendiri mempunyai dua laman web khas untuk pilihanraya kecil Kuala Terengganu ini, turut mencatatkan peningkatan pengunjung laman web yang mendadak sepanjang tempoh tidak sampai seminggu selepas penamaan calon, 6 Januari lalu.

Ahli jawatankuasa Pas Pusat, Ustaz Haji Idris Ahmad ketika dalam ceramahnya di Wakaf Beruas malam tadi menekankan medium penerangan Pas melalui internet.

"Kempen calon dalam pilihanraya dahulunya, hampir 50 peratus penggunaan kempen parti atau calon masih bergantung kepada media cetak, elektronik, ceramah terbuka, kempen rumah ke rumah dan pemasangan poster sebagai sumber penyampaian maklumat kepada pengundi," terangnya.

Beliau berkata, laman web yang dibangunkan itu memudahkan pengundi mengakses maklumat terkini perjalanan pilihanrayakecil parlimen Kuala Terengganu. Aktiviti terkini dan kesungguhan calon bersama para pengundi di empat buah Dun serta aktiviti jentera Pas dan pakatan rakyat dalam berkempen dapat lihat ramai.

Apa yang menariknya menurut beliau, sidang media harian dan ceramah-ceramah umum juga boleh dilihat secara langsung oleh pengakses internet di dalam dan luar negara, baginya secara total Pas menggunakan medium ini sebaiknya dalam menyampaikan penerangan yang jelas kepada pengundi di sini khasnya.

Beliau berkata para pengundi khususnya generasi muda yang 'internet savvy' sudah hantar peringatan jelas kepada kerajaan pada pilihanraya umum Mac lalu.

"Contohnya di Selangor, undi 40 peratus dari golongan muda yang membantu kemenangan pakatan rakyat di sana, rata-ratanya mereka mendapatkan maklumat sebenar selepas melihat pihak kerajaan yang menggunakan semua jentera media menjalankan kempen piliharaya untuk kepentingan mereka," tambahnya.

Turut mengulas Khairy, beliau dengan tegas menolak kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar semalam yang menyifatkan PAS sebuah parti 'dok rok cetong'.

prk036.pas.org.my

No comments: